woensdag 27 maart 2013

Sneak en zadelhoes tutorial!

Druk bezig hier. Lief is thuis en zit de gehele dag aan de toilet gekluisterd maar kan zo tussendoor nog wel een beetje een oogje in het zijl houden. Het gaat al een stuk beter. Heeft hij inmiddels een innige relatie ontwikkeld met zijn telefoon, hij is onmisbaar of wil mij dat graag doen geloven.
Kon ik mooi de nieuwe wasmachine inwijden en de kinderen including myself weer in frisgewassen kleding steken. Nog wel vol met gaten, helaas vrat de oude machien langzaam onze textieltjes op. Nog geen tijd gehad voor shoppen dus wachten we hier met smart op meneer de postbode.
Die vandaag zowaar wat anders kwam brengen dan ik had verwacht, namelijk een envelop van Maddy. Wat een schat, won ik bij haar het lintje van de maand Maart. Blozende wangetjes na het lezen van haar lieve bericht.

Maar na mijn Assepoester werkzaamheden, die overigens werkelijk nooit tot een eind lijken tot komen haakte ik mij een ongeluk. De gewonnen give aways moeten de deur uit. Hier een sneak.

U ziet, kunnen voor allerlei doeleinden gebruikt worden.

Maar ik kreeg van verschillende mensen vraag naar het patroon. En omdat ik mijn eigen draai aan verschillende patroontjes gaf tot geheel tevreden, schreef ik hem voor u uit.

Gehaakt met haaknaald 4

Zitvlak:
Tour 1: Haak 10 lossen en 1 keer losse.
Tour 2: *Haak in elke losse 1 vaste. Eindig met een keerlosse.*
Tour 3 t/m 10: Herhaal *tot* van tour 2
Tour 11, 13, 15, 17, 19: haak 2 vasten in eerste steek, in elke volgende steek 1 en weer 2 in de laatste steek gevolgd door een keerlosse
Tour 12, 14, 16, 18, 20: 1 vaste in elke steek en eindig met een keerlosse
Tour 21 t/m 26: 2 vasten in eerste steek, 1 vaste in elke volgende steek en 2 vasten in laatste steek, eindigen met een keerlosse
Tour: 27 t/m 32: 1 vaste in elke steek en tour eindigen met een keerlosse
Tour 33 t/m 44: halve vaste in eerste steek en vaste in volgende steek (minderen), vervolgens vaste in elke steek tot twee steken voor het eind. Halve vaste en hele vaste (minderen). Hecht af.

Zijkant:
Haak 10 rijen met vasten. Ikzelf wissel graag af met een rij halve stokjes. Een rij halve stokjes tel ik als twee rijen vasten. Hecht af.
Haak aan de neus 10 vasten vast en een keerlosse.
Haak vervolgens 7 rijen vasten en hecht af.
Naai het flapje aan beide kanten aan de zijkant vast.
Haak in over de gehele binnenkant een rij met halve stokjes, sluiten en afhechten.

Rijg door de laatste rij halve stokje om en om elastiek.
Versieren naar wens ;-)
Klaar!!!

En mocht u hem nou hebben gemaakt, ben ik natuurlijk wel heeeeel benieuwd naar het resultaat. En mocht u iets niet snappen of ergens een fout tegen komen, mail mij dan gerust. Ik als haakwonder, ahum, kan een poging doen u te helpen, wellicht bent u beter af zonder mij.

25 opmerkingen:

  1. heej gaaf eeb tutorial

    ik maakte er 2 weken geleden 1 zonder op te schrijven wat ik deed ha ha weet het ongeveer nog wel
    kan hem nog niet plaatsen de foto tis een kado

    mooie foto ha ha

    enne feliessss met je lintjes van de maand bij maddy

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een knappe tutorial (ja ik weet inmiddels wat dat betekend)
    Wat een leuke foto ook zeg ♥
    Gefeliessssssss met je lintje van de maand bij Maddy he, kei leuk
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, multifunctioneel, zo'n zadelhoes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja...lief hé dat lintje...maar je hebt het verdient!!!
    Bedankt voor het patroon!!! Ik ga hem zeker gebruiken!

    Nog geen baby bij zus??? Spannend hoor....pffff.

    X Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je een tutorial hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het patroon. Leuk om het eens te maken.
    Hij staat trouwens wel enig bij de kleine man.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dankjewel voor de werkbeschrijving! En zooooo multifunctioneel!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zal haast weer eens gaan oefenen met haken.....ooooh ik wil ook zo'n zadelhoes!
    Prachtig gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhh die foto!! Ik zit vol ongeduld op de zon te wachten (vandaag deed ze wel haar best!) om mijn zitvlak op dat mooie zadelhoes van jou te zetten. Fijn die werkbeschrijving, misschien maak ik hem ook nog wel een keertje. Veel beterschap voor Lief!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk manneke! Ik ben heel blij met je tutorial. Dat is nou iets wat ik altijd nog wil maken maar niet wist hoe het aan te pakken. Dank je wel:) Groetjes Talitha ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ahhh wat een lekker' toetje' die model voor je haakwerk staat!CUTE!!!!Je zadelhoesje is erg leuk,lief dat je het met ons wil delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor het patroon. Groetjes en fijne paasdagen Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga dit zadelhoesje voor mijn dochter haar fiets haken want haar zadel is nogal glad zegt ze. Ik ga de neon kleuren gebruiken, dus lkkr hip!!
    Groetjes uit Fryslan Ljouwert Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb je tutorial effe gemist denk ik,
    kwam nu via freubelweb, Erg schattig.fietsen straks een heleboel Mamamaai zadelhoesjes door het land.
    fijne zondag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ohhhhhhhhh, wat leuk, maar ik heb een rokzadel, wat jammer nou!!!!!!!!!
    Leuk patroon, groetjes Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dankje voor het leuke ideetje. Ik heb net het zitvlak gehaakt maar ik snap de werkbeschrijving voor de zijkant niet zo goed. Haak je die meteen aan het zitvlak vast en dan helemaal rondom behalve aan de neus? Zou het niet lukken om de neus ook meteen mee te doen? En waarom doe je tien toeren vasten en aan de neus maar 7?

    groetjes,
    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Brigitte. Die rijen vasten haak je aan de bovenkant vast helemaal rond om dus ook om de neus. Daarna maak je aan de neus 10 vasten en herhaal je dit nog 6 rijen. Dit flapje naai je aan de zijkant vast zodat de hoes niet verschuift. Maar misschien als het niet lukt is dat flapje niet eens nodig. Gewoon even uitproberen. Hoop dat het lukt. Succes

      Verwijderen
  17. O nu snap ik het. Dankjewel! Het is dus eigenlijk een extra flapje aan de neus dat eenmaal vastgenaaid aan de zijkanten aan de onderkant van het zadel komt te zitten zodat de hoes niet naar achteren kan schuiven.
    nu kan ik weer verder.

    grtjs,
    Brigitte

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ziet er super uit! Dus wilde ik hem ook maken. Maar hij is erg klein uitgevallen. En past niet op mijn zadel. Moet zowat 2 keer zo groot worden.
    Gemaakt met phildar thalassa en haaknaald 4.
    Kan je me helpen, weet niet wat ik fout doe. Zou ik te strak haken?
    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee sorry. Klopt de vorm wel? Bij mij zijn ze ook strak hoor maar erg goed uit te rekken. De soort wol ken ik niet maar ik ben dan ook geen kenner op dat gebied. Misschien dikkere wol en grotere naald?

      Verwijderen
  19. Vorm is hetzelfde. Ik ga het eens proberen met je suggesties. Mijne is niet erg rekbaar. Ik laat nog wel wat weten, als het gelukt is. Bedankt!
    Groetjes marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oei leuk, oh oh als ik alles nog moet maken wat ik tegenkom en waar ik verlekkerd naar zit te kijken dan kom ik niet meer aan slapen toe. (-:
    Maar deze ga ik zeker maken!! op m'n mooie nieuwe fiets.
    groetjes Ria